" I am struggling with something that is controlling me under its power. It is very powerful, beyond my imagination, and I have never overcome once since the very beginning. I prayed a thousand of times; I have been trying my best to go away and get over it and still I am. In the end, it doesn't even matter because I believe in the future. One day ... one day, very soon, I am going to be a winner. It is the ghost inside of me. For some reason or another, I made it to act that way. For the same reason and in the same way, I will make it disappear." It inspires me. HSCHA.

Tuesday, March 20, 2012

lost..

salam,

mood: pening2+bengang..pusing!..
'kehilangan'...bukan lagu firman syah tajuk kehilangan tu...
tapi ni yang hilang lain..i'm losing my data!..
sebenarnya saya sedang mencari cara terbaik untuk menyelamatkan dokumen2 penting dalam sistem lappy saya..sebelum ni saya guna banyak backup tapi sama juga..tetap hilang..kalau nda hilang, dokumen tu rosak atau nda buli buka..bayangkan suda bertahun simpan tiba2 hilang..saya guna pendrive pun nda menjamin. guna external hard disk pun 2x5 juga.sistem sekuriti benda2 ni nda membantu langsung..bikin bazir rm seja beli benda tu..
tapi kali ni saya sudah jumpa jalan penyelesaian..nampaknya sangat berkesan..lagi satu cara ni paling mudah untuk digunakan.dan apa yang penting cara ni juga nda perlu guna rm.selamat poket..hehe..kalau la saya tau lebih awal kan bagus.nda juga hilang dokumen2 saya tu..nasib baik dapat recover balik..tu pun setelah saya analisis sistem recover dalam lappy saya..
ok..saya mau share sikit la macam mana supaya data2 atau dokumen2 anda sentiasa selamat..
pertama sekali jika anda mempunyai email, anda kena buat satu email lagi. tujuannya supaya anda dapat hantar data2 kesayangan anda melalui perhubungan kedua-dua email ni..senang bukan?
caranya mudah seja bah..mula2 anda buka email pertama anda.kemudian buat la attachment dan masukkan data2 anda dalam fail tu..pastu hantar kepada email anda yang lagi satu.pastu simpan sama ada dalam inbox atau draf anda..sebenarnya anda guna satu email seja pun sudah cukup.anda cuma perlu simpan fail tadi dalam draf. tapi untuk lebih selamat guna la dua email..cukup mudah bukan..hehe..dengan cara ni sesiapa pun nda tau dimana anda 'tapuk' anda punya fail2 kesayangan terutamanya fail2 yang personal sbb cuma anda yang tau login email anda..tapi saya ingatkan supaya apabila anda login akaun email anda, anda kena sentiasa logout.sbb masalahnya disini orang lain masih buli access akaun anda..saya bukan tipu tapi benda ni selalu jadi.sbb tu la banyak penyalahgunaan berlaku.kalau masalah ni kena kepada anda, satu lagi masalahnya ialah anda sendiri kemungkinan nda buli access akaun anda..so, be careful..
saya mencuba tadi menyelamatkan data2 saya..kini semua suda simpan.hampir 100 gigabyte data dalam lappy saya simpan dalam email..termasuk semua fail lagu,video,gambar dan semua fail2 study..kini masalah yang sukar tapi org anggap simple ni sudah selesai..saya harap entri kali  ni dapat membantu anda.sekian..


p/s: mata saya kabur2 sebab kurang tidur..semalam shooting filem pendek dekat subuh baru selesai.saya kunun jadi penceramah bebas.mungkin sekarang filem tu sedang diedit..ada masa nanti saya masukan dalam ruangan blog ni..huh!..kolej ni macam2 suruh..apapun kena ikut seja la..

No comments:

Post a Comment